Militairen? Overal? Ben ik nog wel veilig?

25 september 2016 - Hangzhou Shi, China

Ik heb al op verschillende momenten genoemd dat er mensen in camouflage lopen over de campus maar vergeet het steeds uit te leggen, bij deze ;-)

In China bestaat ong. de eerste maand van de eerstejaars studenten uit militaire training, er zijn echte militaren aanwezig op de campus (die kon ik in eerste instantie herkennen aan de rangonderschijdingstekens, maar later bleek ook dat zei de enige zijn met de nieuwe "digital-camouflage" terwijl alle studenten nog in oude gevlekte "woodland-camouflage" lopen (net als de landmacht van ons, dezelfde kleuren))

De eerste dag dat ik het ze zag doen lachte ik ze vierkant uit, omdat het groepen zijn van ong. 50 man denk ik die allemaal iets anders deden. Het is grappig om te zien hoe deze studenten alle dingen aangeleerd krijgen als ik het vergelijk met hoe het mij allemaal is aangeleerd toen ik stage liep bij Korps Mariniers.

Door dit te zien mis ik het wel, maar ik denk dat het pad dat ik nu bewandel beter bij mij past met de korpswaarden in mijn achterhoofd:
Verbondenheid, kracht en toewijding

Ondertussen zijn we ruim een week verder waarbij zowel smorgens 6 uur groepen schreeuwend onder ons raam staan, als dat we rond elf/twaalf uur niet in slaap kunnen komen door het geschreeuw en gestamp.
Het is wel zichtbaar verbeterd, maar dat mag je hopen na een week bijna non-stop oefenen. Voor zover ik weet zullen ze komende week nog oefenen en dan de nationale vakantie rust hebben. Naast alle houdingen die ze allemaal moeten leren horen we ze ook erg vaak dingen opdreunen en soms zelfs zingen. Ons is verteld dat dit gebeurt zodat alle eerste jaar die allemaal uit verschillende kleine dorpjes komen, leren om een groep te zijn en los te komen, juist omdat alle Chinezen zo verlegen zijn.

Ik had al gezegd dat het uniform met de woodland-camouflage van de Nederlandse Koninklijke Landmacht overeenkomt, maar toen ik beter keek zag ik dat ze allemaal op gecamoufleerde Vans liepen. Toen kon ik het natuurlijk niet laten om de brutale vraag te stellen hoe ik aan zo'n paar schoenen kon komen, ondanks dat ze schrokken van mijn maat 45 heb ik een paar militaire schoenen for free kunnen bemachtigen, deze kan dus mooi bij mijn collectie met uitzonderlijke souvenirs xD

-Qua Patet Orbis-

1. H.J. Iwema:
    26 september 2016
    Foto! Passen mij natuurlijk ook!